Minä en tiedä onko tämä viisas kirjoitus, mutta kirjoitampa siltikkin sillä asia kummastuttaa minua suuresti.

 

Alusta asti, siitä päivästä asti, kun aloin suunnitella kahvilaani Kittilään ymmärsin, että sen on oltava erilainen erottuakseen massasta. Tein tarkkaa tuotemietintää mitä myyn, miten myyn, kelle myyn. Tein taustatyötä siitä, mitä ns. "kilpailijani" myyvät ja jätin ne heti pois. Hakiessani rahoitusta minulta kysyttiin, miten minä erotun kilpailijoistani ja vastasin, että minusta he eivät ole edes kilpailijoita sillä tuote on eri. Miljöö on eri. Kaikki on eriä. Me emme halua olla mitään samaa, sillä niin ei toimita pikkukylässä. Tekemällä samaa.

 

Tästä syystä Somassa ei ole lämmintä lounasta, meillä on vain päivän keitto ja salaattibuffa. Emme ole virallisesti lounasravintola, olemme kahvila ja korostamme sitä. Meillä ei siten ole ilmaista kahvia missään yhteydessä. Meilläkin on peruskahvia hintaa 1,50 € kuppi, mutta emme ikinä veisi tienviereen standiä, jolla polkisimme hintaa naapuriin nähden - vaan keskitymme mainonnassamme korostamaan erikoiskahveja sekä irtoteevalikoimaamme. Sillä vielä ainanaan tietääkseni kilpailijamme ei ole tätä tuotetta ottanut valikoimaansa. Me markkinoimme niitä mitkä ovat meidän juttuja, nostamme ylös tuotteita, joita muilla ei ole - ainakaan vielä. Hinta on annoskorttihinnoiteltu, kuten koulutuksessani opetettiin,  jolloinka sillä ei poljeta ketään ja joka on järkevää. Ei poljeta itseä, eikä naapuria tälla tavalla. 

 

Jos olisin nyt kilpailijani, tai kokisin Soman uhkaksi, en suinkaan tekisi hädissäni samaa kuin Soma vaan korostaisin omia vahvuuksiani - tuotteita joita Somassa ei saa. Näitä on paljon ja niitä voisi olla mm. leetapulla, lämmin lounas, kotipaketit, kilokakku.. yms yms. Maailmahan on laaja ja tuotteita miljoona. Ei tarvi samaa lähteä myymään ainakaan hintaa polkien. Sillä miettikää; jos te myytte yrityksessä Päivän Keittoa hintaan alta viiden euron ja siitä otetaan pois niin arvonlisävero, raaka-ainekustannukset, työvoimakulut, vuokrat yms. Mitä jää jäljelle? Ei mitään. On ihan hölmöä hädissään polkea hintoja. Ja luulempa, että ei Somaankaan tulla esim. juuri keitolle hinnan (6,90 €) takia vaan ihan miljöön ja meidän hassujen keittojen takia. Peräänkuuluttaisinkin nyt omaperäistä tuotesuunnittelua, markkinointikoulutusta ja asianmukaista annoshinnoittelua. Kannattaa perustella tuote laadulla, sillä se on se joka kantaa ja luo pitkäaikaisia tyytyväisiä asiakassuhteita. Ei hinta. 

 

Minä tulin kylälle sairaalalta kokien olevani yksi monista yrittäjistä, ja olen tehnyt päämäärätietoista työtä erottuakseni massasta. Linjaamalla tuotteita sen mukaan mitä täältä ei löydy, eli tuomalla tähän kylään jotain uutta omalla olemuksellani. Voisimme hyvin tehdä lämmintä lounasta ja myydä kilokakkua, mutta emme niin tee koska se ei ole meidän juttu. Muut tehköön ja hyvä niin. Tulin tänne ajatellen ettei täällä aleta ajattelemaan toisia kilpailijoina vaan tuetaan toisia keskittyen omiin vahvuuksiin. Aina olen ohjeistanut ja tänäänkin ohjeistin asiakkaita naapuriin kun kysyttiin tuotteita mitä meillä ei ole kuten esim. juurikin lämmintä lounasta. Minulla ei ole oikeasti lapsellisessa fantasiamaailmassani  kilpaijoita, minulla on vain yhteistyökumppaneita. Tai ainakin haluan uskoa niin. 

 

Vaan jokainen tyylillään. Ei minua tämä haittaa, mutta annampa ilmaisen vinkin vaan. Keskitytään jokainen omiin vahvuuksiin, eikö niin? Eikä mitään hinnanpoljentaa, se on typerää. Etenkin sille itselle joka niin tekee.

 

:)

 

***Siirsin tämän tekstin kun kuuluupi enemmän Kanttiinin-blogin höpinä osastolle kuin Soman sivuille**'